Gran Turismo

Autorijden is leuk, dus toen ik samen met J. het afgelopen weekend in één dag van de Toscaanse heuvels terug naar Den Haag moest rijden leek mij dat een mooi vooruitzicht. Bijna 16 uur rijden, waarvan anderhalf uur file en een versgeschreven bekeuring verder, dacht ik er nog net zo over. De auto was in dit geval onze Audi A3 sportback, die ik sinds kort van Qmagic mag rijden. Dat stuurt natuurlijk best heel goed. Alleen dit continentale verkeer vraagt natuurlijk eigenlijk om een andere auto. Ik denk aan een Maserati GT, een Ferrari 612 Scagletti of een Jaguar XK. Dit soort lange afstand sportauto’s wordt door kenners ook wel ‘GT’s’ genoemd. Deze Gran Turismo’s zijn auto’s die je op hoge snelheid in stijl naar een verre bestemming transsporteren. Verdere kenmerken: maximaal twee portieren, stil op hoge snelheid, ruimte voor in ieder geval twee koffers en niet te klein. Een echte GT is wel ongeveer zo groot als een BMW 5 serie. Mag een GT ook een cabrio zijn? Ik vind van wel.

Natuurlijk is een GT een auto voor de rijken der aarden, die ermee naar hun tweede of derde huis aan de Cote d’Azur rijden. Toch is een GT voor de modale autoliefhebber die niet graag vliegt ook een mooi alternatief. Welke auto koop je voor 10 tot 15 mille die dit effect heeft?

Mijn top 10 GT’s-Voor de-gewone-man:

1. Volvo C70
2. Citroen SM (wel ANWB lid worden)
3. Mercedes SL
4. Lancia Kappa Coupe
5. Jaguar XJS
6. Porsche 928
7. Subaru SVX
8. Nissan 300 ZX
9. Alfa Romeo GTV
10. Audi TT

Waarbij ik moet aantekenen dat de laatste twee natuurlijk te klein zijn om hoger te eindigen.

Advertenties

4 reacties op ‘Gran Turismo

  1. jan mei 7, 2008 / 8:57 am

    SM also please!

    Bij de weg: als je voor het eerdergenoemde prijsklasse een Volvo S60 uit de lease kunt halen, wat zegt de meester dan? GT genoeg voor B&J?

  2. Joeri mei 7, 2008 / 2:13 pm

    Hmmmm… Mooi vraagstuk Olaf, het toeval wil dat deze vraag bij in de categogie levensvraagstukken bovenaan staat. Ik heb er dan ook een eigen visie op.

    Allereerst het cabrio vraagstuk, nee is het antwoord wat mij betreft. Zoals je zelf aangeeft, het primaire doel van een GT is intercontinentale trips te maken. Hoe kwalitatief hoog een cabrio dan ook is, met een soft top bereik je nooit het comfort van een gesloten auto en op lange trips zal het windgeruis dermate irriteren dat de gentlemen in kwestie gesloopt op zijn zuidelijk pallazo aankomt. Een cabrio met hardtop of stalen klapdak zal altijd aan lijn moeten inboeten en is dus ook een compromis, en dus geen GT.

    Een ander belangrijk vraagstuk is: Wat is het verschil tussen een coupe en een GT. Exclusiviteit is het antwoord. Waar een coupe in veel gevallen een verfraaide dagelijkses sedan is, is een GT een appart ontwikkelde auto speciaal als GT ontworpen.

    En belangrijkste punt, een echte GT doet 250 kph op de autobahn.

    Met deze wijsheid in pacht en rekening houdende met het gestelde budget zou ik het volgende rijtje willen samenstellen:

    1. BMW 850 CI (ontworpen als echte GT en waarschijnlijk de meest haalbare kaart van het eerste rijtje)
    2. Mercedes-Benz 1992 560 SEC (ja kamperbak maar GT pur sang) (zie http://www.autoleitner.nl voor enkele schitterende exemplaren)
    3. Masserati Ghibli (model 1993 – 2000 ivm budget)
    4. Porsche 928 S4
    5. Jaguar XJS (tip van de week: buy the best you can afford)

    de volgende auto´s zijn ook waanzinnige GT´s maar hebben “flaws”
    6. Citroen SM (exclusiviteit ten top maar kom je met een 15k exemplaar ook echt aan in zuid Frankrijk)
    7. Volvo 780 (veel meer een GT dan de C70 en bovendien “echte volvo kwaliteit”
    8. BMW M635 CSi (eigenlijk teveel sportauto voor een GT)
    9. Jensen Interceptor MK III (enige GT in dit rijtje met vierwiel aandrijving en dus ook geschikt voor de wintersport, jammer dat ze het nooooooit doen)
    10. TVR Cerbera 4.2 (the WILD card, waarschijnlijk de meest “outrageous” auto die er binnen dit budget te krijgen is)

    11. Facel Vega HK500 (betrouwbare amerikaanse 7,8 liter v8 met 400 pk en een interieur dat doet denken aan een Parijs´ Grand Café uit de jaren 30) (richtprijs 120k)

    Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest, 😉

  3. Joeri mei 7, 2008 / 2:18 pm

    nog even dit… de GT pur sang:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s